Bezoekers

44.4%Netherlands Netherlands
31.4%United States United States
9.2%United Kingdom United Kingdom
5.5%Belgium Belgium
1.8%Uruguay Uruguay
1.8%Spain Spain
1.8%Argentina Argentina
1.8%Germany Germany
1.8%China China

Totaal: 1732

Ik heb leren vliegen met een EasyStar. Deze gemoedelijk vliegende schuim kist is zeer geschikt als eerste model.

 

Het grote voordeel van de EasyStar is dat er weinig echt stuk aan kan gaan. Zo is die van mij een aantal keer behoorlijk hard neergestort. Meestal is er weinig tot geen schade na een crash. Mocht er toch wat stuk zijn, dan is dit eenvoudig te repareren met een beetje bruislijm (PU) of een secondelijm. Zo heb is mijn EasyStar tot 2 keer toe in een boom geland, met totaal geen schade. Zelfs toen hij vanaf grote hoogte vol op zijn neus de grond in ging, was met een beetje lijm de neus weer te repareren.

 

Regelmatig wordt de vraag gesteld welke setup geschikt is voor de EasyStar.

Origineel zit er in een EasyStar (ARF versie) ene Permax speed 400 motor met een X-16 regelaar. Met deze setup is goed te vliegen, maar wil je ook met wat meer wind en hogere snelheden vliegen dan is de speed 400 motor daar niet geschikt voor.

 

Ik heb mijn EasyStar dan ook als snel voorzien van een betere setup.

 

Hieronder een lijstje met de setup zoals die in mijn EasyStar zit en waarmee het schuimpje als de brandweer gaat.......

 

MOTOR:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5203&aff=97839&aff=97839

 

REGELAAR:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2163&aff=97839&aff=97839

 

PROP:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7934&aff=97839&aff=97839

 

PROP ADAPTER:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5676&aff=97839&aff=97839

 

SERVO's:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662&aff=97839

 

Met deze setup in combinatie met de volgende lipo accus's haal je al snel een vliegtijd van ongeveer 30 a 45 minuten op 1 lipo

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8932&aff=97839

 

Om de lipo's op te laden gebruik ik deze lader:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15379&aff=97839

 

Wanneer je de lader meeneemt naar het vliegveld, kun je de hele dag vliegen. 1 lipo in de EasyStar en 1 aan de lader. De lipo's kun je in een klein half uurtje vol laden dus je kunt onbepertk vliegen.

 

Wel even een kleine tip, controleer regelmatig of de propeller nog vast genoeg zit. De prop adapter wil soms wel eens wat los gaan zitten. Ik gebruik een druppeltje locktide om de prop adapter te borgen maar regelmatig even controleren of alles nog vast zit, is zeker nodig. Controleer dan ook meteen of de stuurstangen nog goed vast zitten. Better safe than sorry ;-)

 

Hoewel het met de EasyStar zeker mogelijk is om zelf te leren vliegen , adviseer ik je toch om naar een modelvlieg club te gaan. Daar zijn mensen aanwezig die je goed kunnen helpen en adviseren. Je vookomt niet alleen veel schade aan je ego en het vliegtuig, je voorkomt ook meteen dat je jezelf foute dingen aanleert die je later weer moet zien af te leren.

 

Heb je geen mogelijkheid om naar een club te gaan, zoek dan een afgelegen veldje uit waar je geen schade kunt toebrengen aan anderen. Zorg dat de EasyStar goed is afgesteld. dzw dat alle stuurvlakken recht gemonteerd staan en dat deze bij een neutrale servo positie gecentreerd zijn. Hoe je de EasyStar precies goed moet opbouwen en afregelen wordt goed uitgelegd in de handleiding die erbij zit.

 

Zorg voor een volledig opgeladen lipo en zender accu!! Nog regelmatig wordt vergeten om de zender accu op te laden met een crash of zelfs een volledig kwijtgeraakt model tot gevolg. Ik zorg er dus altijd voor dat iki de dag voor ik ga vliegen mijn zender accu oplaad. Ook de lipo's voor de EasyStar laad ik dan vol. De dag dat ik ga vliegen leg ik de lipo's nog even kort aan de opladen zodat ik 100% zeker weet dat deze ook daadwerkelijk vol zijn.

 

Sluit de lipo in de EasyStar pas aan NADAT je de zender aangezet hebt. Controleer nu ook meteen of alles goed reageerd op de stuurbewegingen van je zender.

 

Controleer of de EasyStar goed is afgesteld door hem ZONDER GAS TE GEVEN, HORIZONTAAL recht vooruit te werpen. De EasyStar moet nu netjes een tiental meters recht vooruit vliegen en vervolgens zachtjes landen. Stel eventueel de stuurstangen bij totdat de EasyStar netjes recht vliegt zonder dat je hoef bij te sturen.

 

Is alles goed afgesteld, geef dan ongeveer 1 kwart gas en werp de EasyStar HORIZONTAAL met een zacht duwtje tegen de wind in, de lucht in. Werp beslist niet te hard, dit is nergens voor nodig. Werp horizontaal, omhoog werpen zorgt ervoor dat de snelheid eruit loopt met een stall tot gevolg! Dus niet doen!

Geef nu een klein tikje up en geef daarn gas bij. (volgas gaat de EasyStar onder een hoek van ongeveer 45 graden omhoog.

 

Trek nu even door tot de EasyStar op een behoorlijke hoogte zit en minder dan gas tot ongeveer 1 kwart. Nu kun je voorzichtig kijken en proberen hoe het kistje reageerd. Belangrijk om te weten is dat je ervoor zorgt dat je hoogte en snlheid houd. Geef zo nodig wat gas bij. Vlieg echter nooit lange tijd achtereen vol gas, dat is echt niet nodig. Bij langere tijd vol gas vliegen worden je regelaar en motor erg warm en op den duur kan dit beschadigingen geven aan zowel motor als regelaar.

 

Maak je een stuurfout, geen probleem. Geef vol gas en de EasyStar zit binnen een paar seconden alweer op hoogte! Zorg dus tijdens het vliegen altijd voor voldoende hoogte. Je hebt dan ruimte om fouten te herstellen. Onthoud dat je ervoor zorgt dat je altijd of hoogte of snelheid hebt. Lieft beide. Hoogte kun je omzetten in snelheid en snelheid in hoogte.

 

Probeer ook eens om de motor uit te zetten waneer je voldoende hoogte hebt. Je leert dan omgaan met de uitstekende zweef eigenschappen va de EasyStar. Dat hij ook goed zweeft merk je al snel bij het landen. Éénmaal de landing ingezet, kun je de motor uitzetten en voorzichtig down geven tot hij land. Wanneer je namelijk geen down geeft, dan zweeft de EasyStar vrolijk door. Even goed opletten dus!

 

Veel succes en vlieg plezier met je EasyStar!

 

Groet,

Theo

 

 

 

 

Mijn eerste solo vlucht.....

 

 

 

 

Real time web analytics, Heat map tracking