Bezoekers

44.4%Netherlands Netherlands
31.4%United States United States
9.2%United Kingdom United Kingdom
5.5%Belgium Belgium
1.8%Uruguay Uruguay
1.8%Spain Spain
1.8%Argentina Argentina
1.8%Germany Germany
1.8%China China

Totaal: 1732

Hallo Modelbouw vrienden,

Vorig jaar op de Fly-In bij M.V.C The Wings heb ik van Plotterwelt een gefreesde short-kit gekocht van de Trainer 1400.

 

De bedoeling is dat deze trainer voor de zomer vakantie van 2011 klaar is.

Nu ik met mijn Easy-Star redelijk uit de voeten kan, is het tijd om te gaan lessen met een echt vliegtuig!

Aanvankelijk wilde ik deze zomer met mijn Charter gaan lessen, maar ik heb een probleem met de Magnum motor van de Charter. Deze is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen. Heb hem al uit elkaar gehaald, maar alles lijkt goed te zitten. Omdat ik toch al twijfels had over deze motor, heb ik hem er weer af gehaald en besloten dat er een goed merk motor op moet komen.

Ik moet nu dus eerst gaan sparen voor een andere motor voor de Charter. Aangezien ik deze zomer toch wil gaan lessen, heb ik besloten om de Charter even te laten voor wat het is.

Gelukkig heb ik bijna alle spullen in huis om deze Trainer 1400 af te bouwen.

Moet alleen nog even bezien welke motor/regelaar en servo's er op de trainer komt te zitten.


Dus laten we nu snel beginnen met het bouwverslag!

Allereerst heb ik alle onderdelen uit de triplex plaat gehaald en met een schuurblokje alles wat geschuurd. Het viel mij meteen op hoe netjes alles uitgefreesd is. Hier en daar wat vezel draadjes wegschuren en de nokjes waar de verschillende onderdelen in de triplex plaat vast zat eraf schuren.

Moet erbij vermelden dat er voor de romp geen bouwtekening/beschrijving bij zit, maar alles zit zo logisch in elkaar dat het bouwen (bijna) als vanzelf gaat. Mijn complimenten voor de ontwerper!

 

Eerst ben ik begonnen met het bouwen van de romp.
Eerst de versteviging erop gelijmd op de plek waar straks de vleugel komt te rusten.

//

 

Ik heb het advies van Plotterwelt opgevolgd en gebruik voornamelijk bruis lijm.

Nadat de lijm droog was kon ik de eerste romp spanten erop lijmen...

 

Uiteraard ervoor gezorgd dat alles netjes haaks staat!

 

Wat gewicht erop en nu wachten tot de lijm droog is....

 

Hierna kon ik het spantje erin lijmen waar de lipo op komt te liggen

 

 

Dit heb ik vervolgens een nachtje laten drogen.

De volgende dag kon ik de andere romp helft ertegen gaan lijmen..
Het motor schotje heb ik met epoxy erop gelijmd. Doordat er een klein stukje van het hout losliet, dacht ik handig te zijn en er wat middel dikke CA in te laten vloeien.
Stom, maar ik pakte de verkeerde fles met als gevolg dat er een hele scheut dunne CA op het motorschot liep. Op zich geen ramp, het te veel aan lijm haal ik later wel weer weg.

 

Zoals te zien is, past alles weer perfect!

Nu kon ik de onderzijde van de romp erop gaan lijmen.

 

Met heel veel klemmetjes de boel bij elkaar houden

 

Het plankje waar straks de vleugel bevestiging op komt te zitten zat niet bij de kit en moest ik dus zelf fabriceren.
Na een aantal mislukkingen is dat ook gelukt.

 

Het plankje heb ik ruim gehouden. Het uitstekend stuk wordt later afgezaagd en netjes vlak geschuurd!

 

Nu kon de bovenkant van de romp ook aangebracht worden.

 

 

 

Terwijl de romp op een veilige plek ligt te drogen, alvast begonnen met de vleugel.
Hier heb ik wel een tekening bij. Dus de tekening op de werkbank gespannen met een stuk folie erover ter bescherming van de tekening.

Eerst de onderste ligger op de werkbank gespijkerd waarna ik de ribben erop gelijmd heb.

 

Tussen de ribben komt een triplex plaatje voor de stevigheid van de vleugel

 

Nadat de lijm goed droog was, heb ik de neuslijst erop gelijmd. Ook nu weer met bruis-lijm.

 

Ik heb het geluk dat ik twee bouwtafels heb op mijn hobby zolder
Dus terwijl de ene vleugel ligt te drogen, op de andere tafel begonnen met de andere vleugel.

 

Ondertussen was de lijm op de voorlijst voldoende droog om de bovenste ligger op de eerste vleugel te lijmen.

 

Met wat gewicht erop lig dit nu te drogen.

 

De bekasting gemaakt waar straks de vleugelverbinding ingelijmd wordt.
Dit ook weer gemaakt van 3mm triplex. Er bleef voldoende rest materiaal over van de freesplaat om deze stukjes uit te zagen..

 

Nu ook begonnen met de bouw van het stabilo en richtingsroer.
Hiervoor eerst van 5mm balsa de onderdelen uitgesneden en op de tekening gelegd.

 

 

Hierna alles gelijmd met bruis lijm.

 

En het resultaat!

 

Van de rechter vleugel ook de bovenste ligger erin gelijmd.

 

Nadat de lijm gedroogd was heb ik de neuslijst erop gelijmd. Ook nu weer met bruis lijm!

 

En met wat gewicht erop laten drogen.
Wat hier niet zo goed op de foto te zien is, is dat ik een extra rib heb toegevoegd aan de vleugel tip.
De bedoeling is om de vleugel tip recht te bouwen. Doordat de vleugel ontworpen is voor een schuine tip, zou de vleugel dus iets korter worden. Ik los dit op door een extra rib toe te voegen, waardoor de vleugel nu net zo lang wordt als met een schuine tip.
Op de tip komt dan een stuk balsa van 5 mm wat ik in profiel ga schuren voor de mooie afwerking.

 

Het leek mij handig om een afneembaar klepje te maken zodat lipo's wisselen wat makkelijker gaat.
Daarom van een rest stukje triplex een luikje gemaakt.
Aan de voorzijde van het luikje komt een stukje triplex wat in de romp valt.

 

Aan de achterzijde een sluit systeempje gemaakt.

 

En als laatste, een paar stukjes triplex in de romp gelijmd waar het luikje op ligt.

 

UPDATE:

Ik ben nu eerst verder gegaan met het stabilo en het kielvlak.

Omdat ik de constructie nogal fragiel vindt, heb ik beide voorzien van een 1mm blasa indekking.

 

 

 

Hierna alles even op het rompje gezet om te zien of alles past zoals het hoort.

 

 

Inmiddels heb ik ook de stuurstangen en het buisje voor de antenne in het rompje gemaakt.

Volgende klus is het afbouwen van de vleugels.

 

UPDATE: 30-08-2011

 

De bouw van de trainer ligt tijdelijk stil omdat de motor en regelaar die ik voor deze trainer besteld heb, niet leverbaar zijn. Het wachten is dus tot de spullen weer op voorraad zijn bij de leverancier. Ook moet ik nog op zoek naar de servo's, landingsgestel en nog wat klein delen.

Zodra ik de spullen in huis heb, ga ik verder met de bouw en zal ik uiteraard het bouwverslag bijwerken.......

Real time web analytics, Heat map tracking