Bezoekers

44.4%Netherlands Netherlands
31.4%United States United States
9.2%United Kingdom United Kingdom
5.5%Belgium Belgium
1.8%Uruguay Uruguay
1.8%Spain Spain
1.8%Argentina Argentina
1.8%Germany Germany
1.8%China China

Totaal: 1732

 

 


De Robbe Charter is nog steeds erg populair als eerste trainer. Sinds de introductie in de jaren 70 hebben vele hobbyisten leren vliegen met een Charter. De eerste charters werden uitgevoerd zonder ailerons. Inmiddels heeft Robbe een verbeterde versie uitgebracht waar de ailerons standaard worden ingebouwd. Toen ik in 2009 besloot om te beginnen met modelbouw/vliegen was voor mij de keuze dan ook snel gemaakt. Ik kocht een bouwkit van de Charter en begon met de bouw van deze gemoedelijk vliegende trainer. Hieronder volgt een verslag van mijn bouwervaringen..... Dit pakje werd afgeleverd door de postbode...

 

De winkel waar ik de Charter kocht had een leuke aanbieding. De bouwdoos werd geleverd inclusief bijpassende motor. Lynx modelbouw


De bouwkit bestaat uit laser gesneden onderdelen en de benodigde ondelen als landingsgestel, wielen en zelfs stuurkabels worden meegeleverd.

De meertalige handleiding (waaronder Nederlands) is duidelijk en gemakkelijk te begrijpen.

Na de handleiding goed doorgelezen te hebben ben ik begonnen met de bouw! Eerst nog een goede (rechte) bouwplank aangeschaft. Dit is echt noodzakelijk om de kit netjes te kunnen bouwen. Ik heb gekozen voor een plaat MDF van ongeveer 1.50 m lang en 2 cm dik met daarop een tweetal snijmatten van de action. De tekening heb ik op de bouwplank vastgemaakt met schilders plakband en om de tekening te beschermen heb ik er een stuk folie overheen gespannen. Ik gebruik daar huishoud folie voor. Hierna eerst alles wat ik nodig heb voor de vleugel bij elkaar zoeken, uitsnijden en de laser gesneden onderdelen netjes maken met schuurpapier en een vijltje. Bijwerken van de onderdelen was bijna niet nodig. Complimenten voor Robbe voor deze kit. Na het uitsnijden alles even op de tekening gelegd waar het moet komen om te zien of het past.

Vervolgens ben ik voorzichtig begonnen met het in elkaar lijmen van de verschillende onderdelen (Deze foto is gemaakt toen het lijmen klaar en gedroogd was. kwam er te laat achter dat ik vergeten was een foto te maken :-( Tijdens het lijmen alles uiteraard wel met spelden vastgezet!)

Kwam er tijdens het bouwen wel achter dat de spelden die ik gebruik (kopspelden met plastic kopje) niet erg stevig zijn. Ze buigen snel krom en de lijm tast het plastic aan waardoor de plastic speldenkop afbreekt als je er hard op drukt. Gevolg is dus dat ik meerdere keren een stuk naald in mijn duim kreeg doordat de speldenkop afbrak en de naald diep in mijn duim prikte. Heb daarom meteen bouwspelden besteld (T vorm) bij de firma Muco modelbouw

Ook het messensetje van karwei van 5 euro gaat vervangen worden. Bij iets te hard drukken buigt het mesje door en recht snijden wordt daardoor een stuk moeilijker. Ook zijn de mesjes zelf niet erg scherp. Lijmen doe ik met UHU Hart. Pffff wat stikt dat spul. Hier nog even wat foto's van de nu half afgebouwde vleugel..

 

 

Weer verder gegaan met de vleugel...

 

 

De nodige wasknijpers gejat van mijn vriendin ;-)

Nu moeten de servokabels voor aansturing van de ailerons ingebouwd worden. Omdat de standaard kabeltjes te kort zijn moeten deze verlengd worden. hiervoor heb ik bij Muco een paar meter servokabel besteld. Omdat ik met deze vleugelhelft even niet door kon ben ik alvast begonnen met de bouw van de andere vleugelheflt! Het bouwen hiervan ging een stuk vlotter dan de eerste en was leuk om te doen. Eerst alles op de tekening plaatsen zodat alle delen die nodig zijn ook daadwerkelijk uitgesneden en aanwezig zijn. Alles netjes geschuurd en waar nodig nog wat ovaaltjes en vierkantjes eruit gesneden.

 

Daarna ribben lijmen en laten drogen.Vervolgens de spar web ingelijmd...

Hierna de Leading edge vastgelijmt waarna de aileron hinge spar ingelijmt kon worden. (vergeef me de moeilijke woorden maar weet de Nederlandse namen ff niet

Inmiddels de servokabel binnen gekregen dus deze meteen in de vleugel gemaakt. Aan de ene kant word nu de servo eraan gesoldeeerd en aan de andere kant van de kabel komt dan weer de stekker om de servo op de ontvanger aan te sluiten.

Nu de servokabel in de vleugel is gemaakt kan de bovenste beplanking op de vleugel worden aangebracht.

verder met het bekleden van de vleugels. De foto's spreken voor zich.......

Ik ben begonnen met de bouw van de romp. Ik had de meeste onderdelen al uitgesneden en geschuurd dus kon ik meteen beginnen met passen en daarna lijmen. Rompdeel moet eerst bekleed worden met een randje van 4x4 mm balsa. Dit is even priegelwerk maar goed te doen. Het balsa is erg breekbaar dus voorzichtig en goed vastspelden!

Meteen ook de andere helft van de romp gedaan.

Zoals je ziet ben ik weer gaan lijmen met de UHU hart. Dit omdat ik het ondanks dat het spul erg stinkt en op je longen slaat makkelijker en beter vindt lijmen dan secondelijm. Zal ongetwijfeld iets verkeerd gedaan hebben maar ik merkte dat de beplanking van de vleugels die ik met zap secondelijm had gelijmd hier en daar los is gekomen van de ribben. Moet later nog eens kijken hoe ik dit ga herstellen. Waarschijnlijk stond er te veel spanning op de beplanking en is het daardoor losgekomen. Ik heb de lijm 24 uur laten drogen voor ik de spelden los haalde. Na het bekleden met de 4x4 latjes de eerste stukken van de spanten tegen de romp aangelijmd. dwz eerst de spanten in elkaar gelijmd. Heb ze wel op het rompdeel geplaatst om te zorgen dat alles netjes recht/haaks in elkaar komt te zitten.

Toen de lijm droog was (even tijd voor een peuk, bak koffie en een knuffel van m'n vriendin ) De spanten en het rompdeel aan elkaar gelijmd. Leve de lijmklemmen van de

Action. Je hebt er nooit genoeg!!

Toen de lijm droog was het andere rompdeel er tegenaan gelijmd...

Had net 1 lijmtang te weinig dus even opgelost met wat elastieken en een potlood!

En na een nachtje drogen is dit het resultaat..

Zo dat waren de vorderingen tot nu toe... Even een bak koffie en dan ga ik weer verder met bouwen.. nog even de bodem in de romp gelijmd...

En daarna de bovenkant.

Meer kon ik helaas niet doen vandaag. Had niet de juiste lijmklemmen in huis dus die vandaag even gekocht. Misschien dit weekend nog even de rest van de bodemplaat vastzetten. Wordt vervolgt.... Nog even de bodem van de romp verder vastgelijmd. Hierbij de nieuwe lijmklemmen gebruikt. De plastic klemmen kunnen niet genoeg kracht zetten om de bodem strak tegen de romp aan te knijpen. Daarom ijzeren klemmen gekocht waar het wel mee lukte.

Uiteraard de al gelijmde delen even ondersteunt met klemmen om te zorgen dat dit netjes vast blijft zitten. Maak me wel zorgen over de spanning die erop de bodem staat. Misschien even nat maken zodat de spanning weg kan???? (foto vertekend nogal..)

Bodem versteviging erin gelijmd..

Vervolgens de romp bodem en bovenkant uitgesneden..

Vandaag een goedkoop messen setje gekocht bij de Lidl. Deze meshouder zat daarbij en is erg handig om verbindingsbrugjes door te snijden....

De afval stukjes goed bewaren!! Is bijvoorbeeld handig om als vulstukjes te gebruiken tussen de lijmklemmen om te voorkomen dat je hout beschadigd..

Na het uitsnijden en schuren kon de bovenzijde van de romp erop gelijmd worden. Uiteraard weer de nodige klemmen gebruikt!

Even een tip: Kocht voor 5 euro bij de Lidl deze alu winkelhaakjes set. Is erg goedkoop en vooral handig is ook de waterpas die erin zit. Heb even gecontroleerd en ze zijn ook

echt haaks!

Ook kocht ik bij de Lidl deze set voor de dremel voor slechts 5 euro!!!

Wil nu niet per se reclame maken voor een winkel maar dacht meld het toch maar even ;-)

Weer even een update van de vorderingen tot nu toe... Nadat de bovenzijde van de romp een nachtje heeft kunnen drogen vanmorgen de onderzijde gelijmd....

Terwijl de romp aan het drogen is heb ik met epoxy de neus even in elkaar gelijmd. Heb dit even buiten op de workmate gedaan en uiteraard (latex) handschoenen aangedaan. Helaas is dit niet zo netjes gegaan als ik wilde. Had geen kwastje in huis dus lijm erop gesmeerd met een stukje afval hout.

Volgende keer toch maar een kwastje gebruiken. De neus moet ik gaan verven. Dit doe ik met een 2K lak omdat deze lak bestand moet zijn tegen de brandstof. Anders zou de brandstof de lak oplossen en trekt de brandstof in het hout. Tot zover de vorderingen. Wordt vervolgt.... En weer even een update.... Na een nachtje drogen ziet het er nu zo uit.

 

Vanmorgen begonnen met het stabilo. Eerst alles uitsnijden en op de tekening plaatsen..

Daarna lijmen en laten drogen.

Flink wat gewicht erop om kromtrekken te voorkomen......

Vandaag lekker veel kunnen doen en omdat de lijm (stabilo) nu moet drogen, nog maar even een update... De staart uitgesneden, gepast en gelijmd.

En de balsa schotjes op de zijkanten van de motorbehuizing gelijmd.

Nu wachten tot de lijm goed droog is en dan kan ik gaan schuren. Klusjes die nog gedaan moeten worden: - De ribben waarvan de lijm los is gelaten in beide vleugels opnieuw vastlijmen. - Vleugel tips lijmen. - Vleugels schuren - Ailerons in vorm schuren - Motorbehuizing schuren - Stabilo en richtingsroer in vorm schuren - Stuurkabels inlijmen - Hier en daar wat plamuren en vervolgens netjes schuren Zodra dit gedaan is ga ik langs de club om de Charter na te laten kijken op eventuele fouten zodat ik deze nog kan herstellen voor ik de Charter ga bekleden met Oracover. Heb nog geen besluit genomen over welke kleur (oracover) ik ga gebruiken. Twijfel nog tussen groen/wit en bordeaux rood/wit. Wordt vervolgt... Weer wat kleine dingen gedaan aan de charter.... De plankjes op de ribben van de vleugel los gesneden. Dit omdat de nerf van het balsa verkeerd om liep.

Hierdoor was het plankje te zwak

Vervolgens 4 nieuwe plankjes op maat gesneden. Omdat de standaard plankjes te kort zijn moest er een stukje aan vast gelijmd worden.

Deze liggen nu te drogen.

Meteen ook de vleugel onder handen genomen. Op een aantal plekken was de vleugel beplanking los gekomen van de ribben. Dit even opnieuw gelijmd...

En de motorbehuizing grof in vorm geschuurd..

En een update.... Gisteravond weer wat kleine dingetjes kunnen doen aan de charter.. eerst de wingtips erop gelijmd

Ook de F1 ribben aan elkaar gelijmd. Deze worden gebruikt om de beide vleugelhelften met elkaar te verbinden.

Verder wat kleine klusjes gedaan die nog waren blijven liggen zoals schuren en pas maken van de rolroeren. Hier helaas geen foto's van. Heb inmiddels ook de servo's binnen die erin gaan komen. Het zijn standaard servo's van Graupner.

Verder komt er een snel-tank aansluiting op de charter.

Het gedeelte rechts wordt in de charter ingebouwd. Het linker gedeelte komt aan mijn brandstof pompje. Powerpanel met branstof pompje erin inmiddels ook kunnen kopen.

En het tankje wat in de charter komt is ook binnen!

Dit waren wat kleine dingen die ik nog nodig had om de charter af te kunnen bouwen. Nu alleen nog een tussenstukje halen voor de demper. Dan kan ik namelijk de motorbehuizing op maat gaan maken voor de Magnum motor. Omdat het toch geen vliegweer is vandaag ben ik verder gegaan met bouwen.. Brandstof tankje ingebouwd... (balkje met schroefjes vastgezet zodat het er (indien nodig) gemakkelijk uit genomen kan worden)

Daarna eindelijk de beide vleugel helften aan elkaar gelijmd. Verder nog wat schuurwerk gedaan en even alles inelkaar gezet om te kijken hoe het eruit ziet..

Begint al aardig op een vliegtuig te lijken dacht ik zo...... :cool:

Rest nog de afwerking. Alle hoekjes en randjes netjes schuren en hier en daar wat plamuren. Daarna neem ik de charter mee naar de club om hem na te laten kijken. Is alles goed, dan kan de oracover erop, de motor worden ingebouwd en de elektronica worden aangesloten. Daarna is het tijd voor de maiden!

 

 

Helaas zijn de foto's van de verdere bouw verloren gegaan door een defecte camera

Maar we gaan gewoon verder waar ik gebleven ben

Vandaag begonnen met de folie...

 

 

Ik heb de onderkant van de romp (omdat er een knik in zit) in 2 stukken gedaan. Achteraf gezien was dit niet nodig geweest.
In 1 stuk was mooier geweest...

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de raampjes moest ik de folie stukjes inknippen om de bocht om te kunnen met de folie. Hier ging iets mis waardoor er een klein schuurtje in de folie zit

 

 

UPDATE: 30-08-2011

 

De Charter is eindelijk klaar en ligt te wachten op een andere motor.  De Magnum motor is met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen en daarom heb ik moeten besluiten om een andere motor aan te schaffen voor de Charter. Ik twijfel nog of er een brandstof motor op komt of dat ik de Charter ga voorzien van een elektro setup.

Omdat ik de komende maanden weinig tijd zal hebben om te gaan vliegen, heb ik nog ruim de tijd om hierover een beslissing te gaan nemen.

 

Uiteraard zal ik hier uitgebreid verslag doen van het vervolg..........

Real time web analytics, Heat map tracking